Het gebruik en de psychologie van kleur.
Ik heb altijd al wel een fascinatie gehad in het gebruik van kleur in dan vooral wat mensen denken te communiceren en heb dan ook al enige tijd eens zitten filosoferen over het gebruik van kleur en wat de gedachte erachter zou zijn. Dit is een persoonlijke invulling ervan en vanzelfsprekend kunnen daar dan ook geen rechten aan worden ontleend.
Je "zegt" en "verteld" meer door het gebruik van kleur..
Wat communiceert een mens door het gebruik van kleur? Naast de vele bestaande gedrags- en karakteranalyses bestaat er ook de mogelijkheid om een mens ook te analyseren door haar/zijn gebruik van kleur en het is minder eenvoudig dan je denkt; wat ook van belang is in een analyse is de kennis van de taal die wordt gesproken en wat ermee bedoeld wordt, hier zal ik voor nu niet verder op in gaan.
Dit is een experiment om aan te tonen dat kleur meer verteld dan je zegt en aan U, mijn gewaardeerde lezer, ik ga ervan uit dat uw kennis van de Nederlandse taal meer dan voldoende is.
De volgorde van analyse bestaat uit drie delen; allereerst het meest eenvoudige deel, namelijk het bepalen van favoriete kleuren, het tweede gedeelte bestaat uit het bepalen van de minst favoriete kleuren. Tevens wordt gevraagd naar eventuele associaties bij aangegeven kleuren in beide eerste delen.
Goethe kleurenpalet
Het derde gedeelte bestaat uit analyseren van conflicten in de combinatie van de eerder geanalyseerde kleuren. Dit zou dan ook kunnen worden gelezen als een conclusie met betrekking tot het gelezen karakter van het subject (of proefpersoon).
Hier aan toegevoegd is het Goethe kleurenpalet dat ik heb gebruikt waaruit subject een keuze diende te maken, de gebruikte primaire kleuren zijn; rood, roze, oranje, geel, groen, blauw, paars, bruin, grijs en zwart. Tevens kwamen er tijdens de gesprekken variaties op kleur ter tafel, daar waar subject een beter gevoel bij had. En daar bedoel ik dan vooral in het rode gebied dat subject termen ter tafel bracht als meer wijnrood of karmozijnrood, dat weer meer neigt in het donkerrode gebied en meer richting het paars.
Een Kleurrijke Karakter Analyse van...
"XXX"; een man van middelbare leeftijd, zelfstandig werkzaam en hoger opgeleid.
deel 1; de sympathieën en associaties
Als eerste voorkeurskleur; Paars: "badass" als in de artiest Prince, subject ziet zichzelf hierdoor als nieuwe aristocratie; een diep verlangen naar het exclusieve en het hogere.
Zwart; kracht door macht, het zwarte schaap, elegantie en rijkdom, de duisternis ervan geeft rust.
Rood; hoewel hij zeker een zeer gepassioneerd mens is, ziet hij ook zijn passie getemperd worden mede vooral door verantwoordelijkheidsbesef. Dus gaf hij aan meer dan te gaan voor een donkere wijnrood. Zegt dan ook mee te neigen naar zwart, een hele donkere wijn. In zijn verlangen naar het exclusieve en ongebruikelijke; of het occulte gaf subject de voorkeur aan het karmozijnrood wat neigt naar het paars.
Oranje: ziet het als voorbeeld in een verkeerslicht; het is kleur die hem verteld dat er soms de rem op gegooid moet worden om het overzicht te bewaren. Hoort vaak dat oranje hem "mooi" staat.
Grijs: de brug tussen alle andere en dan voornamelijk de extremiteiten; in alles bestaat een zogenaamd "grijs gebied" of alles heeft een derde zijde.
deel 2; de antipathieën en associaties
De drie kleuren die het meeste antipathie oproepen zijn blauw, bruin en groen; ook hier verder op ingegaan wat subject dan voor associatie had bij de genoemde kleur.
Allereerst liggen voor subject deze kleuren in het verlengde van elkaar. In sommige associaties vloeide kleuren dan over- en door elkaar heen.
Bruin; hier ziet subject voornamelijk de volg- of zwijgzame massa, de langzaam denkende mens en zij vervelen hem niet eens, ergo; zij irriteren hem.
Blauw; associeert hij met het luchtledige, het dromen en nastreven van zogenaamde luchtkastelen. In een fantasie te leven.
Groen; subject heeft weet van zijn goede sociale manieren, maar blijft liever weg van sociale evenementen.
De conclusie van een zeer kleurrijk individu...
Hoewel subject een zogenaamd "aarde" en introvert figuur is, heeft hij niets met de bijbehorende kleuren, waaronder blauw, bruin, geel (welke niet gelijk werd genoemd in de minst favoriete kleuren) en groen.
Subject is een vurig persoon dat zichzelf altijd wil blijven uitdagen en zo dan ook naar het "hogere" streeft. Heeft een diep verlangen naar traditie en het exclusieve. Heeft hierdoor een diepgewortelde aversie jegens mensen die alleen maar zwijgzaam volgen, en niets aan kwaliteit uit het leven willen of erger kunnen halen. Hierdoor een zeer sterke misantropische neiging met een sterk onderliggend cynisme en sarcasme. Leidt hierdoor wel een "dubbelleven" in hoe hij zich uit privé en in de publieke ruimte. Overbruggend als in het zien van een derde zijde van een onderwerp; voor hem bestaat er geen controverse; het is aan jouw invulling en wat je ermee doet. Is dan ook sterk selectief onverschillig; maak je niet al te druk om zaken die jou niet aangaan. Kan zaken in zijn leven accepteren zoals ze zijn als er duidelijk bewijs voor bestaat en legt zichzelf niet makkelijk neer bij zaken die niet bewezen zijn. Hoewel ritueel voor hem ook belangrijk is, maakt hij daar gebruik van wanneer nodig.
Tegelijktijdig roepen alle bovenstaande kleuren ook op dat hij zich er heel van bewust is van zijn mogelijkheden, zijn tekortkomingen en daarmee zeker ook bezit heeft van een gezond en rationeel denkend vermogen. De aanwezigheid van zelfkennis kan hem dan ook niet worden ontzegd.
Enige wat met kan zeggen met betrekking tot het zijn van een "aarde" persoon is dat subject diepgeworteld met beide benen op de aarde staat.
Eindoordeel met betrekking tot het werken met kleur..
Onze gedeelde conclusie is dat kleur zeker iets voor ons betekent, en let wel dit is voor de meeste mensen vaak en meestal onbedoeld en onbekend. Kleur; het geeft iets weg van een persoonlijkheid en wat dan ook in het verlengde kan worden gezien van de menselijke persoonlijkheid en daarom is het dan ook een absoluut belangrijk onderdeel in het gebruik van Lagere Magie en in combinatie met andere methodes dan ook een formidabel stuk gereedschap of soms zelfs een wapen in het gebruik om te verkrijgen dat je wil bereiken. Ook blijkt hieruit dat het uitzoeken of iets (of niet) werkt belangrijk is voor het begrijpen van iets en zorgt voor inzicht en daarmee kennis.
Nogmaals, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend en zowel analist als subject hebben hieraan gewerkt vanuit een gezonde interesse in dit gebied en wilden door middel van bovenstaand experiment uittesten of het zo werkt; en tot ieders conclusie is dat het werkt en beide hebben er dan ook zeker plezier aan mogen beleven.
Bronvermelding
Birren, Faber, Color in Your World.
Birren, Faber, Color and Human Response
Birren, Faber, Color Psychology and Color Therapy.
Kouwer, B.J., Colors and their character.
Luckiesh, M., Visual Illusions—Their Cause, Characteristics and Applications.
Bonus..
Ik schreef in het stuk De Trapezium, wat is dat? dat ik in een later stadium zou uitweiden over het gebruik van kleur en nu zie hieronder;
Het effect van de kleur ROOD!
Om eens een paar voorbeelden te nemen, en daar verderop meer een uitleg te geven over hoe ik het zie en ervaar:
Dr. Withrow, gerenommeerd botanist en haar man experimenteerden ook onder meer met kleur en ontdekten dat de reacties verschilden voor korte- en lange-dag planten. Bij de lange-dagplanten, voornamelijk bij de stam en wortels, trad de grootste respons op in het rode gebied. De plant werd het grootst bij oranje-rood licht. De volgende beste groei vond plaats onder rood licht.
In het verkeer staat de kleur rood voor onder andere STOP; of wordt gebruikt als een waarschuwende kleur.
Waarom dan de kleur ROOD?
Ik ben van mening dat juist de Witch/Warlock rood dient te gebruiken in haar of zijn kleding en/of symboliek. Het is de kleur van Magie, het roept om ACTIE, het is een extroverte kleur; het KNALT. Het is een kleur die zowel bloed als vuur vertegenwoordigd en binnen meerdere religieuze overtuigingen staat het voor moed en ijver. Het is een kleur die waarschuwt. Het is een erotische kleur; het trekt aan, legt de focus op en windt op; de Wet van de Aantrekkingskracht.
Reactie plaatsen
Reacties